نقش مؤثر آموزش و فرهنگ‌سازی در احیای فریضتین

قائم‌مقام دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور و دبیر ستاد خراسان رضوی گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی درست از موضوعات مهمی است که در احیای فریضتین نقش مؤثری دارد.
کد خبر: ۹۶۰۶۹۷۰
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس؛ مهدی رضایی در اولین کمیته تخصصی انرژی سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در جامعه یک تعریف عمومی از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نهادینه شده و دشمن نیز در همین حوزه تلاش خود را می‌کند تا افکار عمومی را از اصل این واجب شرعی دور کند و به مهم‌ترین هدفش که صدمه‌زدن به سرمایه اجتماعی در کشور است برسد.

وی افزود: احصای معروف و منکر باعث می‌شود این امر واجب در مسیر درستی در سطح جامعه نهادینه شود. ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در نظر دارد به‌عنوان یک بازوی کمک‌رسان در کنار ادارات قرار گیرد و آنچه که به‌عنوان یک مشکل در قالب مطالبه مردمی ارائه شده است را به دستگاه‌های اجرایی انتقال کند تا با مشارکت و همراهی با نهادهای مربوطه رفع و پیگیری شود.

رضایی بیان کرد: مطالبه‌گری از دستگاه‌ها با این هدف که آسیب‌ها در سطح جامعه کاهش یابد از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر پیگیری می‌کند.

وی نرم‌افزار سو را ابزاری موفق در پیگیری مطالبات مردم معرفی کرد و توضیح داد: این سامانه در راستای پیگیری سریع مطالبات مردمی طراحی شده تا شناسایی واژه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سطوح مختلف جامعه به‌درستی نهادینه شود.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی احصای مصادیق معروف و منکر در حوزه انرژی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر واژه صرفه‌جویی و درست مصرف‌کردن برای عموم مردم فرهنگ‌سازی شود از هدررفت انرژی‌ها جلوگیری می‌شود. نقش شوراهای امربه‌معروف در این کمیته باتوجه‌به اهمیت سرمایه‌های ملی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سال‌هاست که بخش زیادی از مصرف آب در حوزه کشاورزی هدر می‌رود. در بسیاری از اراضی کشاورزی کشت محصول هنوز هم به روش سنتی انجام می‌شود و محصولات کم آب طلب جایگزین محصولات پرآب طلب نشده است. تغییر سبک الگوی کشاورزی نیازمند ترویج معروف و کاهش منکر در این حوزه با فرهنگ‌سازی صحیح امکان‌پذیر است.

قائم‌مقام دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور تأکید کرد: بخشی دیگر از صرفه‌جویی‌ها به مصارف خانگی مربوط می‌شود که در این حوزه نیاز است همان‌طور که تمهیدات لازم جهت پوشش اطفای حریق در منازل نهادینه شده، ابزار کاهش مصرف آب و برق نیز در ساختمان‌سازی کاربردی شود.

 ارزیابی دستگاه‌های اجرایی بر اساس ثبت در سامانه ارزیابی کشور است

 در ادامه محسن ملی، قائم‌مقام دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی اعلام کرد: اگر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی رتبه برتر را در کشور دارد از اهتمام و فعالیت مستمر رؤسا و دبیران شوراهای امربه‌معروف ادارات است که با همکاری مناسب برنامه‌های ابلاغی را اجرا می‌کنند.

 وی افزود: ارزیابی‌ها بر اساس ثبت در سامانه گزارشی کشور است و ادارات بر حسب موارد احصا شده که در این سامانه ثبت می‌کنند امتیاز می‌گیرند.

 ملی اذعان داشت: از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های ابلاغی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، کیفی محور بودن اجرای برنامه‌ها است .

 قائم‌مقام دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی تأکید کرد: در کمیته تخصصی انرژی برنامه‌های فرهنگی نقش مؤثری در نهادینه‌کردن صرفه‌جویی و بهینه مصرف‌کردن ایفا می‌کند.

 استفاده بهینه و درست مصرف‌کردن مصادیق احصا شده معروف و منکر در حوزه انرژی

 محمدعلی نعمت‌نژاد، رئیس شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: استفاده بهینه و درست مصرف‌کردن از سرمایه‌های ملی مانند آب، گاز، برق و... جزو معروفات تخصصی در حوزه انرژی است. همچنین صرفه‌جویی، درست مصرف‌کردن و ممانعت از برداشت‌های بی‌رویه آب با حفر چاه‌های غیرمجاز برترین معروف و منکر تخصصی احصا شده در حوزه آب بشمار می‌رود.

 وی با اشاره به اینکه نزولات جوی چند ماه اخیر بخشی از کمبود آب شرب در استان به‌ویژه شهرستان مشهد را جبران کرده گفت: اما هنوز هم در این حوزه دغدغه کمبود وجود دارد. سال آبی گذشته ۱۴ درصد مخازن پر بوده و اکنون ۲۱ درصد میزان پرشدگی مخازن وجود دارد.

 نعمت‌نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی هم نظارت بر بهره‌برداری از منابع مجاز، جلوگیری از حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها نیز به‌طورجدی در دستور کار شرکت آب منطقه خراسان رضوی و امور منابع شهرستان‌های استان قرار دارد. در راستای رفع مشکل آب، منابع جایگزین سدها در دستور کار قرار دارد که با این تمهیدات و تأمین اعتباربخش عمده‌ای از کمبود آب جبران می‌شود.

 وی تصریح کرد: به دلیل برداشت‌های غیراصولی از منابع زیرزمینی آب در سنوات گذشته، آسیب‌های جدی به آبخوان‌ها در خراسان رضوی وارد شده است و از ۳۷ محدوده مطالعاتی استان، ۳۴ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی است. برای رفع این موضوع باید فرهنگ‌سازی درست انجام شود.

 گفتنی است، ۹ دستگاه اجرایی شامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، آب منطقه، توزیع برق، تولید برق، شرکت گاز، آب و فاضلاب خراسان رضوی، نیروگاه مشهد، توزیع برق مشهد و آب و فاضلاب مشهد در این کمیته فعال هستند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و آب منطقه خراسان رضوی رتبه‌های برتر برنامه‌های ابلاغی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سال ۱۴۰۲ را کسب کرده‌اند.

 

 

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار